• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Det kan de när som helst, när det upptäcks. Är det i närtid går det nog besluta direkt, annars kommer ny edogörelse igen.
Alright. Låter fortfarande som manuellt handhavande, var mest intresserad av processen som sagt och om jag tex skulle få en swish på 1000:- och de automatiskt sugs upp. Korkat säkert, men värt att fråga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Bra, ett sådant svar jag ville åt. Vem vet om KFM en dag kommer kunna belasta konton i 14 dagar eller vad som, när/om beslut är fastställt. Trodde det var lite så redan.

Det krävs nog både lagändring och systemändringar för något sånt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Alright. Låter fortfarande som manuellt handhavande, var mest intresserad av processen som sagt och om jag tex skulle få en swish på 1000:- och de automatiskt sugs upp. Korkat säkert, men värt att fråga.

Ingen automatik där. Det ska dessutom beräknas förbehållsbelopp i varje enskilt beslut
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Om man verkligen har energi till att engagera sig så mycket över sitt kontosaldo, när det egentligen inte spelar någon roll, för chansen att det utmäts är ganska liten ändå, så är det en bra väg att gå.


Okej, men nu tänkte jag kanske främst på om man försöker spara pengar samtidigt som man har utmätning. Har man nu har fått pengar över innan utmätningen drar igång så skulle jag då inte ha dom på ett konto lagom till tillgångsundersökningen. Slarvigt av mig att vara så otydlig.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Okej, men nu tänkte jag kanske främst på om man försöker spara pengar samtidigt som man har utmätning. Har man nu har fått pengar över innan utmätningen drar igång så skulle jag då inte ha dom på ett konto lagom till tillgångsundersökningen. Slarvigt av mig att vara så otydlig.
Jag förstod hur du menade i alla fall och jag har ett vitt litet kuvert hemma med helt släta bankomatsedlar på en väl förvarad plats... Overkill säkert då jag förstått att det inte utmäts men sparar hursom allt och lite till från min inkomstförsäkring kontant och lever redan nu på endast förbehållet för att stretcha mentalt inför det som komma skall.
Är fortfarande nyfiken på vad folk hade i sina madrasser inför skuldsläpp-utmätning men vi kanske inte är där än... :D
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag förstod hur du menade i alla fall och jag har ett vitt litet kuvert hemma med helt släta bankomatsedlar på en väl förvarad plats... Overkill säkert då jag förstått att det inte utmäts men sparar hursom allt och lite till från min inkomstförsäkring kontant och lever redan nu på endast förbehållet för att stretcha mentalt inför det som komma skall.
Är fortfarande nyfiken på vad folk hade i sina madrasser inför skuldsläpp-utmätning men vi kanske inte är där än... :D
Ingenting, betade av småskulder hela tiden... allt för att bli skuldfri så fort som möjligt :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag förstod hur du menade i alla fall och jag har ett vitt litet kuvert hemma med helt släta bankomatsedlar på en väl förvarad plats... Overkill säkert då jag förstått att det inte utmäts men sparar hursom allt och lite till från min inkomstförsäkring kontant och lever redan nu på endast förbehållet för att stretcha mentalt inför det som komma skall.
Är fortfarande nyfiken på vad folk hade i sina madrasser inför skuldsläpp-utmätning men vi kanske inte är där än... :D

Innan min löneutmätning drog igång i augusti 2018, så lyckades jag spara undan ca 40tkr ner i madrassen. Detta mycket tack vare bonusutbetalning, semesterersättning samt hög lön.
För att mildra mitt dåliga samvete gällande ovanstående, så betalade jag dock bort ett X antal mindre lån oxå annars hade jag kunnat spara undan mycket mer...

Där och då trodde jag att jag skulle behöva få leva med löneutmätning för resten av mitt liv och kände att ja verkligen behövde säkra upp inför eventuella oförutsedda kostnader...

Nu blev de som tur var inte så då ja lyckades få skuldsanering ca 8 mån efter min löneutmätning startade... :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Förmodligen, men ändå inte jättestor rättslig skillnad mot tex autogiro med/och/eller annan tvingande tillgångsutmätning.

Jag antar att ett inte smög sig in där av misstag. Det vore en stor skillnad
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Innan min löneutmätning drog igång i augusti 2018, så lyckades jag spara undan ca 40tkr ner i madrassen. Detta mycket tack vare bonusutbetalning, semesterersättning samt hög lön.
För att mildra mitt dåliga samvete gällande ovanstående, så betalade jag dock bort ett X antal mindre lån oxå annars hade jag kunnat spara undan mycket mer...

Där och då trodde jag att jag skulle behöva få leva med löneutmätning för resten av mitt liv och kände att ja verkligen behövde säkra upp inför eventuella oförutsedda kostnader...

Nu blev de som tur var inte så då ja lyckades få skuldsanering ca 8 mån efter min löneutmätning startade... :)
Tack för ditt svar! Tänker och känner ungefär som du gjorde, att det här kommer jag leva med för resten av mitt liv och måste preppa... Hur upplever du att det är att leva med skuldsanering? Är det alltid tight ekonomiskt eller vänjer man sig? Vad lade du din 40k-buffert på? Ursäkta 1000 frågor men all förberedelse är tacksam.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp